E bine sau nu să ne recompensăm angajații?

În majoritatea companiilor pentru care am lucrat, principiul “morcovul sau bățul” era promovat ca un lucru fără de care nu se putea face treabă.

Ceea ce nu se lua în considerare era faptul că atît amenințările cît și pedepsele nu făceau decît să strice relațiile de colegialitate de la locul de muncă. În loc să se ajute reciproc pentru a face o treabă excelentă, colegii ajungeau să se saboteze și să se urască și astfel să construiască bisericuțe pentru a-și asigura productivitatea și deci, încă o lună de contract.

Care sunt consecințele acestui comportament?

Imaginează-ți doi vînători care prind fiecare cîte 100 de păsări în plasă. Într-unul dintre stoluri păsările sunt egoiste. Fiecare se gîndește la supraviețuirea ei, și nu bagă de seamă că mai există 99 de păsări care își doresc același lucru. Prin urmare, crezi că vor avea vreo șansă de supraviețuire atîta timp cît fiecare se smucește în plasă în altă direcție?

În celălalt stol însă, lucrurile stau exact invers. Fiecare pasăre se gîndește și la cealaltă, o înțelege și astfel își dă seama că pentru a supraviețui e necesar să smucească de plasă în aceeași direcție.
Odată ce au înțeles lucrul acesta, au scăpat, pentru că s-au organizat și pentru că fiecare a înțeles că au un scop comun.

Exact așa se întîmplă și la locul de muncă. Dacă fiecare trage pentru el, consecințele acțiunilor lor sunt devastatoare pentru companie.

Karl Dunker ne ilustrează acest fapt în experimentului său “problema lumînării” de unde înțelegem că recompensele, prin propria lor natură ne focalizează atenția pentru a vedea clar care e obiectivul pe care trebuie să-l atingem. Iar acest lucru este excelent, și recompensele funcționează minunat cînd nu trebuie să ne folosim mintea. Dacă la locul de muncă angajații trebuie să lipească etichete pe produse, să taie spaghete sau să dea la lopată, recompensele de tip bățul și morcovul functionează.

Dar, pentru problemele ce presupun creativitate, inovație, gîndire în afara cutiei, recompensele sunt dăunătoare, pentru că soluțiile nu se mai află în fața ochilor ci la periferie.

Așadar, dacă ești antreprenor, manager, șef de orice fel, ține seama de lucrurile pe care le-ai citit aici și vizionează neapărat clipul acesta, pentru că vei înțelege mult mai bine aspectele asupra cărora am atras atenția în rîndurile de mai sus.

Dacă ești angajat, și managerul tău promovează și el principiul bățului și al morcovului, atunci trimite-i acest articol ca să devină conștient de problemele pe care și le provoacă.

Dacă nu ai curaj să faci asta, trimite-mi mie pe adresa de mail ion.bosioc@me.com adresa de mail a șefului tău și o să mă asigur că va primi în căsuța poștală acest articol, desigur, fără ca tu să fii implicat în vreun fel🙂

Muncește și fă-o cu drag!

Cu multă placere,
Ion

20130613-123739.jpg

2 thoughts on “E bine sau nu să ne recompensăm angajații?

  1. Un articol etalon pe care socotesc că n-ar fi deloc rău să-l vedem – în forma principială – predat la orele de educație antreprenorială sau economie. Chiar și sociologie ori psihologie.

    Felicitări și mulțumesc pentru conținut!

Părerea ta contează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s