Ce pot să fac ca să mă înțeleg cu colegii de la serviciu?

Există o metodă pe care foarte mulți oameni au pus-o în practică și care le-a adus doar satisfacții. Am să-ți vorbesc despre ea și am să-ți explic pe îndelete în ce constă și de ce e atît e eficientă. Însă, înainte de a trece mai departe, vreau să știi că deși nu e ușor de aplicat, merită să depui tot efortul pentru a o asimila.

În primul rînd, e bine de știut că fiecare om are o dorință nestăvilită de a fi important. Cu toții ne dorim asta. Singurul lucru care diferă e felul în care căutăm să facem acest lucru.

Unii oameni se simt importanți atunci cînd construiesc biserici sau salvează vieți, alții, atunci cînd le dărîmă sau iau vieți.

Desigur, exemplele nu trebuie să fie neapărat atît de dramatice.
De pildă, în acest context, eu caut să fiu important prin scrierea unor astfel de articole, pentru că știu că zilnic, zeci și uneori chiar sute de oameni, intră pe acest blog pentru a căuta o anumită informație. Fiind citit, căutat, e firesc să mă simt și important.

Unul dintre paznicii de la facultatea de filosofie căuta să-mi țină prelegeri de fiecare dată cînd mă găsea învățînd în vreo sală de curs. “Nu este voie aici! Dacă nu se țin cursuri, nu aveți ce căuta în sală!”. Oricît încercam să protesteaz, nu rămîneam decît cu lătratul. El o știa pe a lui, și cu asta basta. Acesta era felul în care știa să își arate importanța. Desigur, atît timp cît eu nu țineam seama de acest aspect, purtam de fiecare dată, în loc de dialog, un monolog dublu și trebuia să părăsesc sala vociferînd.

Mai târziu însă, am aflat cum trebuie să-l abordez pentru a ajunge la rezultatul pe care-l urmăream. O să-ți spun și ție de îndată ce vei fi pregătit.

Dintr-o carte* despre inteligența emoțională (EQ) am aflat cum să manageriez o situație conflictuală.

* Adelle B. Lynn – Avantajul EQ

Iată rețeta: Atunci cînd se întîmplă ca un coleg de servici, un om oarecare de pe stradă sau în cazul meu, paznicul de la facultate să îți facă sau să îți spună un lucru care e deranjant, oprește-te o clipă. Ține-ți cuvintele foarte strîns în dinți pentru că ceea ce îți iese pe gură într-o asemenea situație e de cele mai multe ori necalculat.

De ce se întîmplă asta?

Pentru că în mintea noastră îl percepem pe celălalt ca pe un dușman, ca pe un inamic, pentru că se opune planurilor noastre. A-i oferi o replică negîndită, în acel moment, e ca și cum i-ai trage un par în cap. Și atunci, crezi că reacția lui va fi una care să te avantajeze? Nici nu spera! Și apoi, tu ai vrea să primești un par în cap de fiecare dată cînd, din diferite motive, nu ești de acord cu interlocutorul tău?

Și dacă nu, atunci ce ți-ai dori într-o asemenea situație?

Ți-ai dori să fii ascultat. Ai vrea să ți se acorde șansa de a-ți expune punctul de vedere, pentru că și tu, nu-i așa, vrei să fii important.

Cum faci asta?

Simplu. Mai întîi, tragi o gură de aer în piept, și apoi te întrebi în felul următor: “Privind lumea în ansamblu, cu tot ceea ce cuprinde ea (oameni, case, orașe, țări, continente, planete, galaxii, ciorchine de galaxii) lucrul acesta este chiar atît de important? Chiar merită să-mi mănînc nervii cu atîta lucru?”

Evident că răspunsul va fi DA, pentru început. Însă, cu puțin exercițiu, vei reuși într-un final să spui NU! Nu merită să-mi toc nervii.

Gîndește-te că cel cu care discuți e aidoma unui copilaș de o săptămînă, care plînge de mama focului pentru că și-a umplut pampersul de respect. Oricît ai încerca să-i explici punctul tău de vedere, el o știe pe a lui și nu o lasă moale pînă cînd nu-i acorzi toată atenția.

Și atunci ce e de făcut?

Cel mai potrivit lucru este acela de a-i oferi atenția dorită.

De pildă, în cazul meu, eu știu că vreau să stau în sală, iar paznicul vrea atenție, și nu neapărat să mă scoată din sală. Evacuarea e doar un pretext.

Și atunci, iată cum procedez:

El: Nu este voie aici! Dacă nu se țin cursuri, nu aveți ce căuta în sală!
Eu: Îmi pare deosebit de rău, domnule! Credeți-mă că vă înțeleg perfect și știu ca dacă aș fi fost în locul dumneavoastră si eu aș fi fost la fel de supărat. Îmi dau seama că dumneavoastră aveți aici o responsabilitate și dacă nu ați face ceea ce faceți, în mod sigur nu am avea condițiile pe care le avem. Vă mulțumesc personal pentru asta! Faceți o treabă minunată! O să merg să învăț pe afară, cu toate că aici mă simt foarte bine și în siguranță. Sper că nu v-am făcut probleme. Trebuia să vin și să vă întreb mai întîi dacă am voie.

Evident, e din nou o dramatizare, însă sunt sigur că ai prins ideea ” Tu mic, el mare. Tu slab, el tare”.

Care crezi că va fi reacția lui?

“E, nu e chiar așa de grav, dar apreciez dacă data viitoare îmi spui că vrei să stai în sală, ca să știu și eu ce se întîmplă și pe cine pot da vina în caz de ceva.”

Crezi că te umilești?

În niciun caz, nu cu o asemenea persoană. Gîndește-te că asta înseamnă a avea abilități de comunicare. Și în plus, gîndește-te că pentru tine e un joc, un experiment prin care poți observa reacțiile oamenilor în asemenea situații. Acordă-le importanța după care tînjesc și fii de partea lor. E singura modalitate prin care îi poți ajuta să-și schimbe părea, sau obiceiurile.

Fii de partea celuilalt și înțelege-i punctul de vedere pentru că în felul acesta vei reuși să te faci înțeles, sau poate chiar să afli că tu ești cel care greșește.

Așadar, răspunsul la întrebarea din titlul articolului este, “Ascultă-l pe celălalt și înțelege-l. Acordă-i importanța de care are nevoie și problemele tale vor dispărea!”

Și pentru că teoria fără practică e apă de ploaie, hai să facem și un mic exercițiu.

Gîndește-te la cea mai mare problemă pe care o ai acum. Simți cum îți crește tensiunea, simți cum ți se accelerează respirația și bătălie inimii? Perfect.

Acum, uită-te la acest clip și află exact ce însemni tu și problema ta pentru acest univers.
Desigur, fii cu băgare de seamă să nu cazi în cealaltă extremă și să spui mai apoi “Totul e deșertăciune”.

Ei, cum ți se pare acum marea ta problemă?

Să-ți faci o zi minunată!

Cu drag
Ion

20130601-152040.jpg

Părerea ta contează

