Nimeni nu-i profet în orașul lui – pentru antreprenori

”Nimeni nu-i profet în orașul lui”

  1. ”Cum să lucreze Gheoarge la minister? Păi ăla a fost cel mai slab elev din tot liceul.”
  2. ”Ei, na. Dacă Mircea e profesor universitar de matematică, eu sunt popă. Păi eu îl cunosc pe Mircea din clasa I. Mereu a fost corigent la matematică.”
  3. ”Du-te mă de-aici, Daniel nu a deschis gura la niciun seminar și tu îmi spui că el e speaker?! Și ce îi învață pe oameni, cum să tacă?!”

Înainte de a arăta cu degetul, înainte de a acuza, întreabă-te ”Eu de cîte ori nu am reacționat la fel atunci cînd o persoană cu care am copilărit și-a îndeplinit visul?”

Dacă te gîndești bine, cred că ai putea să găsești chiar și acum un exemplu de persoană care a reușit să facă mai multe decît tine într-un anumit domeniu și pe care acum ești invidios.

Întrebarea e, „de ce ești invidios?”

Știi de ce? Pentru că așteptările pe care le-ai avut de la acea persoană ți-au fost date peste cap. Pentru că mereu căutăm să ne comparăm pe noi cu ceilalți și atunci ajungem la concluzia că „Dacă eu nu sunt în stare să fac cutare lucru, atunci nici Mihai nu e în stare”. Tocmai de aceea, în momentul în care Mihai îți spune, „Să vezi ce idee grozavă am avut. Să vezi ce planuri pentru viitor am.”, tu îi tragi un pumn metaforic în cap și îi zici „Nu ai să reușești, pentru că nici eu nu am reușit.”

De obicei, părinții sunt cei care își fac cele mai mari griji cu privire la viitorul copiilor lor. Prin urmare, e de așteptat ca și cele mai mari critici cu privire la planurile tale să vină tot de la părinți.

„Ideea asta a ta nu o să meargă!”, „Au încercat și alții mai deștepți decît tine și nu au reușit nici ei, așadar ce te face să crezi că tu vei reuși?”, „Lasă prostiile și găsește-ți ceva de lucru ca să-ți poți pune pîinea pe masă!”, „Voi ăștia din ziua de azi trăiți în altă lume! Sincer, nu știu ce se va alege de voi.”

Te rog totuși să înțelegi că ei au cele mai bune intenții, spre deosebire de unii dintre cunoscuții tăi care te detestă și sărac, și bogat, și cu idei și fără idei.

Ca antreprenor, trebuie să te aștepți la astfel de remarci mai tot timpul, însă nu trebuie să le acorzi nicio importanță. Totuși, dacă ești la început de drum, și dacă fiecare critică oricît de mică ar fi ea îți pune o bulină roșie pe ceea ce tocmai ai clădit, iată cîteva sfaturi pe care dacă le vei pune în practică, îți promit, din experiență personală că te vor ajuta.

  1. Alege-ți cu grijă prietenii cu care ieși. Exclude-i din grupul tău pe pesimiști și caută să fii mereu alături de persoane care cred că pot să facă orice dacă își propun. Oprește pe facebook notificările venite din partea acelor persoane care postează imagini triste, a celor care își plîng constant de milă. În schimb, caută pagini motivaționale, cum ar fi ”Zig Ziglar” și înconjoară-te de mesaje optimiste.
  2. Caută clipuri, filme și articole motivaționale. Hrănește-te cu cît de multă motivație poți pentru că e important să ai mereu o stare de bine. Starea de bine e foarte ușor de obținut, dar foarte greu de menținut, așadar, fă o obișnuință din a te uita zilnic la astfel de materiale.
  3. Intră pe LinkedIn, fă-ți un cont și caută grupuri interesante cu oameni interesanți. Aici vei avea ocazia să afli noi informații să citești materiale de calitate și să stabilești legături că oamenii care cred în visele lor și care muncesc zilnic pentru acestea. Următește-i constant și vei învăța foarte multe lucruri de la ei.

De ce e bine să faci aceste lucruri?

Pentru că totul începe cu tine. Nu poți să-i schimbi pe ceilalți oricît ai încerca. Poți doar să te enervezi din ce în ce mai mult pentru că ceilalți nu sunt de acord cu ideile tale și într-un final să renunți la ele și să acuzi pe toată lumea pentru eșecul tău.

„Numai din cauza voastră am eșuat. ”, „Niciodată nu ați avut încredere în mine!”, „Mereu alții au fost mai buni!”

Dacă te ajută cu ceva, gîndește-te că pentru ceilalți părinți tu erai un model, atunci cînd copiii acelora nu făceau ceea ce părinții lor și-ar fi dorit.

Crede-mă, am fost acolo. Am fost atît de neînțelept încît mi-am urît părinții pentru că nu m-au înțeles. Mai tîrziu m-am certat cu socrii pentru același motiv, cu bunica soției și probabil că m-aș fi certat și cu bunicii mei dacă ar fi fost în viață.

După ce am fost în depresie cîteva zile la rînd, m-am întrebat „Eu am destulă încredere în mine? Și dacă am, atunci de ce am nevoie de aprobarea cuiva pentru ceea ce fac? Simplul fapt că bunica, mămica sau tăticul înțeleg planurile mele înseamnă oare că voi avea de cîștigat ceva? O să îmi meargă afacerile strună după ce voi reuși să-i conving pe toți acești oameni că ideile mele sunt practice, că pot trăi viața de vis ajutînd oamenii să dea viață viselor lor?”

Atunci am hotărît că înainte de toate eu sunt singurul responsabil pentru succesul sau eșecul visului meu. Atunci am înțeles că părerile celorlalți nu pot fi schimbate decît cu rezultate și uneori nici măcar așa. Atunci am înțeles că „Întîmplarea face” ca uneori oamenii să nu înțeleagă ceea ce tu spui, oricît de clar ai spune-o. Gîndește-te puțin, cîți oameni au înțeles curentul electric? Cînd Edison a iluminat prima casă din lume cu electricitate (cea a lui Morgan jr.) Tatăl lui Morgan, a avut o reacție de genul ”Acest lucru este potrivit pentru bîlciuri și numai în bîlciuri vei găsi așa ceva!” și i-a interzis fiului său să investească în ideea lui Edison.

Întrebarea mea este „E casa ta un bîlci?”

În final aș vrea să rememorez punctele cheie ale acestui articol pentru a mă asigura că le vei putea pune în practică într-un mod eficient,

  1. Cei care te cunosc se opun ideilor tale tocmai pentru că au impresia că te cunosc mai bine decît o faci tu. Așadar, mergi înainte!
  2. Construiește-ți relații cu oameni optimiști, schimbă idei cu aceștia și intră în contact cu antreprenorii pentru că vei avea multe de învățat. Și motivează-te zilnic pentru că de acum înainte pentru tine motivația va lua locul oxigenului.
  3. Obișnuiește-te cu ideea că multă lume nu te înțelege. Sincer, nici tu nu îi înțelegi pe toți. Dacă totuși vrei să demonstrezi că nu e așa și că tu, spre deosebire de restul lumii, poți mai mult, începe prin a înțelege că ceilalți au motive serioase pentru care nu pot să se pună în pielea ta și să vadă lucrurile din perspectiva ta.

Mult succes, domnule Antreprenor!

Cu drag,
Ion

20130524-154119.jpg

2 thoughts on “Nimeni nu-i profet în orașul lui – pentru antreprenori

  1. Aici e tema cunoasterii de sine.
    Un erudit al autocunoasterii, Eckhart Tolle in cartea sa “Puterea prezentului” prezenta un diagol dintre autor si o persoana intr-un parc. Persoana observand pe chipul autorului linistea si impacarea ce revelau o stare de multumire (fericire) a intrebat ce sa faca ca sa fie si el multumit si impacat, iar raspunsul a fost: “Mintea ta face prea multa galagie!”.
    Se pare ca atat timp cat suntem ocupati cu starea exterioara cu atat nu reusim sa gasim reperele “insamantate” in noi, in a descoperii ce ne este de folos pentru a reusii in cararea acestei vieti.
    Universul este atat de bogat in informatie si poate oferii solutii pentru fiecare ca nu ne dam seama. Dumnezeu ne-a facut frumosi si destepti deci de ce ne facem prosti singuri?
    Cu atat mai mult si legile fizice spun: Materia foloseste “efort” minim pentru a produce lucru mecanic. Deci este ceva mai mult decat efortul material al vietii.
    Intrebarea este: Unde sunt acum ca sa pierd timpul cu alcineva sau alceva si de ce nu imi ofer buntatea de a ma aseza si a ma cunoaste cu ce sa ma prezint pentru a avea reusita?

  2. Mulțumesc pentru recomandare – dacă a mai devenit cineva curios cu privire la conținutul acestei cărți m-am gîndit că i-ar prinde bine să o aibă la dispoziție chiar aici (http://www.scribd.com/doc/60767239/Eckhart-Tolle-Puterea-Prezentului ). Eu unul abia aștept să o citesc pentru că simt că am multe de înțeles din ea.

    Cît despre întrebare, cred că trebuie să fii la un nivel destul de avansat al înțelegerii lucrurilor și asta nu pentru a-ți răspunde, ci pentru a ți-o adresa. Apreciez întervenția și spiritul de observație. Mulțumesc din nou!

Părerea ta contează

