Ce vor unii angajatori români – dedesubturi :)

Astăzi am fost la o un alt interviu, unde lucrurile au luat o întorsătură care mi-a confirmat temerile.

Unii recrutori (în special manageri sau directori) se tem de persoanele care sunt foarte bine pregătite. Uneori, teama lor poate fi rațională dar alteori teama este complet nejustificată.

Ce-i drept, față de orice alt candidat eu am un avantaj – nu merg la interviuri pentru a obține joburi ci pentru a obține informații, pentru a înțelege procesele prin care angajatorii îi trec pe candidați și pentru că e singura modalitate prin care pot să practic ceea ce predic.

Și astfel, iată-mă față în față cu un director care se uită peste CV-ul meu (evident, incomplet fiindcă nimeni nu vrea să angajeze directori pe post de consultanți vînzări și pe alte posturi asemănătoare) și îmi spune ”Impresionant, e un CV ca la carte DAR îmi arată că ești prea bun pentru ceea ce am eu nevoie. Vreau să fiu sincer cu tine. Văd că ai fost făcut 56 de cursuri de vînzări la apple și ai ajuns primul pe țară și mai văd că ai făcut și cursurile lui Dale Carnegie – și eu le-a făcut, dar eu am nevoie de un om subcalificat, pentru că pe tine nu-mi permit să te țin aici și să fii mulțumit de condițiile oferite. În plus, din cît am disutat pînă în momentul de față observ că ești un om al ideilor, am înțeles că ai făcut schimbări majore și ai adus îmbunătățiri pe oriunde ai fost. Ideea e că aici nu ne permitem.”

De ce mi-a spus toate lucrurile astea?

Pentru că am ajuns acolo în mod întîmplător. Un prieten care nu știe cu ce mă ocup eu, pentru că nu mă laud cu asta, mi-a zis că acolo unde lucrează el, o companie cu o siglă zîmbăreață, nu amazon, dar ești pe aproape, se caută cu disperare un om, iar toți cei care au fost n-au plăcut directorului ”Ion, vino aici cît poți de repede și adu-ți CV-ul cu tine” după ce i-am confirmat, omul și-a sunat șeful ca să îl anunțe ”Vezi că i-am zis, mergi că te așteaptă”.

Evident, orice ocazie de a afla lucruri noi este pentru mine o oportunitate și chiar dacă nu vreau jobul, asta nu înseamnă că nu trebuie să mă fac la 4 ace.

Mă spăl, îmi întrerup programul obișuit mă dichisesc și plec cu CV-ul în mînă la angajator.

Ajuns acolo, bat la ușă, văd un scaun liber și-mi zic ”Hm, sunt așteptat” da de unde, era scaunul administratorei. În birou, administratora zice ”ți-aș da scaunul meu dar trebuie să fac treabă” un angajat sprijină caloriferul să nu cadă iar prietenul Ovidiu, directorul, mă privește cu o față care semnaliza un semn al întrebării.

”Am venit pentru interviu – Remus mi-a spus că mă așteptați”

”A, da. Lasă-ne CV-ul și te contactăm noi!”

”Domnule, eu înțeleg că dumneavoastră mă vreți, că doar d-aia ați dat sfară în țară, dar întrebarea e, eu vă vreau? Aș vrea să aflu și eu ce condiții de lucru există, program, cum se fac inventarele, cît se fură și cine plătește ceea ce se fură, pentru că sunt pățit cu lucrurile astea și dacă nu-mi convine evident că nu mai dau pe aici la nicio invitație. Așa că spuneți-mi acum, ce trebuie să fac și ce faceți voi pentru mine”

”Uite, nimeni nu a mai primit informațiile astea. Noi luam CV-urile și alegem.”

”Nimeni nu a primit pentru că nu a știut ce să ceară. Credeți-mă că un om care știe ce vrea, cere!”

”Bun, păi hai să discutăm. Tu ai cartofi și eu am nevoie de cartofi. Cît mă costă?”

”Eu știu că am cei mai buni cartofi, ideea e, vreau să colaborez cu dumneavoastră? Iar rsspunsul e, cartofii mei nu costă doar banni, ci costă condiții de muncă la standarde umane”

”Noi investim în oameni xxx de ron pe an. Le ținem traininguri.”

”Asta nu se numește investiție în oameni, asta se numește învestiție în companie. Un om care nu e bine pregătit, nu aduce profit companiei și deci cu astfel de oameni ajungi la sapă de lemn. A investi în oameni presupune a avea un cod etic care se respectă, o comunicare perfectă între membrii echipei, condiții excelente de lucru și surse de motivație care să-i facă pe angajați să vină cu drag la muncă. Asta înțeleg eu prin investiție în oameni. Pînă la urmă e tot o investiție în companie dar la un nivel mai personal, oarecum”

Conversația a evoluat pînă cînd ceilalți și-au cărat fundurile din birou, am putut să mă așez pe scaun și să ascult toate minusurile pe care compania le avea, minusuri care nu puteau fi rezolvate pentru că implicau investiții enorme.

”Eu caut persoane care să fie sub medie. Am nevoie de oameni care să nu înțeleagă prea multe lucruri. Vreau să vadă doar ceea ce e în ograda lor ca să îi pot manavra așa cum am nevoie”

”Tocmai ăsta e motivul pentru care multe companii dau chix. Pentru că angajează personal subcalificat odată la 3 luni asta din cauză că fie angajatul e prea slab ca să facă față condițiilor impuse, fie de foame” bagă mîna”. Dacă ar angaja personal calificat altfel ar sta lucrurile. Viziunea de scurtă durată e cel mai mare inamic al oricărei companii”

Și cînd mă gîndesc că la apple trebuia să fiu mereu cel mai bun. Și ce apple, că era iStyle Cotroceni, apple premium reseller. Mergi acolo și ai să vezi cum ești tratat. Ai să întîlnești  oameni care pun pasiune în ceea ce fac, oameni care sunt mereu pregătiți și cărăra li se oferă condiții excelente pentru ceea ce fac. Mare diferență de mentalitate, mai ales într-un orășel cum e Reșița.

În concluzie, te întreb pe tine ”dacă vrei un job pentru care se consideră că ești supracalificat, ce faci, îți știrbești CV-ul pentru a te potrivi sau cauți ceea ce ți se potrivește? A, dar stai, pentru ceea ce ți se potrivește nu ai suficientă experiență.”

Îți spun eu, dacă ești încă în facultate, fă-ți relații, mergi în stagii de practică și de internship, mergi la conferințe și discută cu angajatorii pentru a afla ce trebuie să faci ca să obții jobul pe care ți-l dorești la terminarea facultății.

Nu aștepta terminarea facultății pentru a face acest lucru pentru că va fi grav și îți vorbesc tot din proprie experiență.

4 thoughts on “Ce vor unii angajatori români – dedesubturi :)

  1. Pingback: Cum să-ți pui în valoare competențele cu ajutorul LinkedIn, pentru a obține jobul mult visat | focusspeak

  2. Pingback: Cum să-ți pui în valoare competențele cu ajutorul LinkedIn, pentru a obține jobul mult visat | Ion Bosioc

  3. Va fi grav dupa terminarea facultati pentru ca nu ai pile si pentru ca nu esti pe interes. Eu am lucrat intr-o companie 2 ani si am incercat din rasputeri sa fiu competenta, pentru ca nu se aprecia asta. Din contra, era aplaudat modul de supunere, cel mai josnic si executia planurilor directorului, doar pentru ca directorul a angajat niste persoane pe interes personal, fiind constient de incompetenta lor. Iar eu am stat acolo dupa master incercand sa schimb “sistemul” si sfarsind prin a-mi da demisia din insuficienta morala si motivationala. Si acum sunt nevoita sa imi caut un job, pentru ca am responsabilitati si vrand-nevrand vad exploatare, pozitii nefondate si multi recrutori falsi la interviuri. Mai multe discutii urmeaza pe blogul meu pe care il voi lansa in curand si pe care sper ca il vei urmari sa putem pune cap la cap ce nu-i ok in recrutare si ce e bine in recrutare.🙂

    • Doamne ajută!

      Deși am părăsit acest domeniu al resurselor umane și al vînzărilor de cîteva luni bune, aștept cu drag să-ți citesc blogul și să îți fiu de folos în cazul în care crezi că aș fi persoana potrivită (asta desigur și în măsura în care îți voi putea răspunde la mail – în ultima perioadă am rărit-o cu netul, de care încerc să mă înțarc după ce mi-am șters toate conturile de socializare.)

      Pacea și liniștea mi-am găsit-o la țară unde împreună cu familia mea ne-am propus să luăm viața de la capăt, cam așa cum au făcut acești dragi copii http://www.youtube.com/watch?v=RnHWvXiBwc8

      Îi invit deci pe toți cei care s-au săturat să se lase călcați în picioare de acești așa-ziși oameni de afaceri, antreprenori s.a.m.d. să părăsească orașul și să ducă o viață simplă dar plină de împliniri în mijlocul naturii și să-i lase pe falșii recrutori să le găsească niște falși angajați care să se potrivească cu companiile lor ocupate să creeze false nevoi🙂

      Dumnezeu să ne ajute pe toți!

      Toate cele bune, dragă Daniela!

Părerea ta contează

