Cum să transformi interviul pentru job într-o ofertă sigură. Ultima parte

Pînă la finalul acestui articolaș vei afla cum ai putea să te folosești de abilitățile tale de comunicare pentru a te asigura că ai făcut tot ceea ce e posibil să obții jobul la care ai aplicat.

Aceste informații s-ar putea să-ți fie de un real folos mai ales dacă experiența ta în domeniul pe care ai ales să-l urmezi nu este tocmai cea dorită de angajator.

Aplicînd pentru jobul pe care mi-l doream într-o vreme foarte mult dar pentru care nu aveam nici suficientă experiență, nici portofoliul mult necesar, mi-am amintit de rezultatul unui studiu efectuat cu mulți zeci de ani în urmă care ”spunea” că inginerii cei mai bine plătiți nu sunt cei care au o bogată experiență sau enorme cunoștințe în domeniu ci cei care au dezvoltate abilitățile de comunicare într-un mod excepțional. În concluzia studiului se sublinia faptul că în aproape orice domeniu cunoștințele contează pentru angajator în proporție de 15% iar abilitățile de comunicare în proporție de 85%.

M-am privit din afară și mi-am zis ”Ion, în ciuda lipsei portofoliului de clienți, trebuie să recunoști că ești o persoană prietenoasă, atentă la nevoile oamenilor și nu uita că tu însuți susții că îți face plăcere să lucrezi cu oamenii. Prin urmare, ce te costă să încerci?”

În articolul trecut ți-am promis că îți voi prezenta ultimul AS care poate face diferența dintre tine și un om cu mai multă experiență, dar nu neapărat cu mai multă dorință și înclinație naturală înspre domeniul respectiv.

Așadar, dacă îți dorești foarte mult jobul pentru care ai aplicat și dacă crezi că îi poți face față mult mai bine decît oricine altcineva, atunci cred că ți-ar plăcea să afli ce e de făcut într-o asemenea situație.

1. Atunci cînd mergi la interviu (și asta este ca regulă generală) salută pe toată lumea și caută cîte un lucru pe care să îl poți aprecia în mod sincer la acele persoane.

(Ajuns cu 10 minute mai devreme la sediul firmei, am fost invitat de secretara directorului să iau loc în biroul ei. Avînd în vedere că bătea în tastele calculatorului în fiecare secundă, nu aveam curajul să o întrerup cu vreun fel de remarcă legată de tablourile de pe pereți, despre care nici nu știam dacă au fost puse acolo la alegerea ei sau nu. Practic, s-au scurs 5 minute în linște deplină și încă nu găseam ceva de apreciat. Totuși, la un moment dat s-a oprit din tastat pentru că trebuia să caute ceva într-un registru și atunci am simțit că era momentul potrivit să acționez.

-Întotdeauna am crezut că eu muncesc pe rupte, dar acum cînd vă privesc pe dumneavoastră tastînd fără să pierdeți nicio secundă îmi dau seama că eu de fapt nu fac aproape nimic.

– A, stați liniștit (zîmbete) că nu fac o muncă atît de grea și oricum o fac deja din obișnuință. Să vedeți fetița mea cum tastează. La 12 anișori își folosește ambele mîini și nici măcar nu se uită la tastatură.

– Deja mă simt mai bine știind că o fetiță de 12 ani face mai multă treabă decît mine (rîsete). Ce-i drept, copiii din ziua de azi sunt mult mai abili decît noi.

-Așa este. Ei au crescut printre dispozitivele astea.

Conversația a continuat într-un mod plăcut pînă cînd directorul s-a prezentat și m-a invitat în biroul lui.)

2. Ascultă-l pe recrutor cu mare atenție pentru că în felul acesta poți afla informații care îți pot fi de folos pentru a face diferența între tine și contracandidați tăi ce e posibil să aibă mai multă experiență decît tine și chiar un portofoliu de clienți care ”atrage”.

În partea a II-a a acestui articol ți-am prezentat situația în care recrutorul mi s-a plîns că în 40% dintre siuații, sefii de magazin nu îi primesc comenzile dacă nu se prezintă în prealabil cu ”CEVA”. Ținînd seama că de 19 ani își conduce compania în felul acesta, mi-a fost clar că orice idee legată de ”cum să” venită din partea mea ar avut ca efect  ”un șut în fund” din partea lui. Așa că, după cum ți-am spus, am mulțumit pentru invitație, m-am arătat încrezător și împăcat știind că în acel moment am făcut tot posibilul pentru a mă prezenta într-un mod avantajos pentru compania sa.

3.Întotdeauna pleacă de la ceea ce ai și nu de la ceea ce nu ai.

În drum spre casă m-am gîndit la cum aș putea întoarce situația în favoarea mea și iată ținînd seama de context care a fost rezultatul:

Stimate domn x-ulescu,

În urma scurtei discuţii pe care am purtat-o deunăzi, am înţeles că şansele mele de a face treabă bună pentru dumneavoastră s-ar reduce considerabil în situaţia în care un contracandidat ar avea la îndemână un bogat portofoliu și o experiență semnificativă, și m-am gîndit că acest lucru ar putea reprezenta un dezavantaj pentru companie .

Pentru că am observat că sunteţi o persoană deschisă la minte şi pătrunzătoare mi-am dat seama că în cei 19 ani de experienţă aţi reuşit să vă mentineţi la un nivel optim nu pentru că aţi alergat după câştiguri imediate ci pentru că v-aţi calculat fiecare mişcare cu multă grijă.

Tocmai de aceea, vă rog să luaţi în considerare ceea ce sunt sigur că ştiaţi deja, şi anume că un agent cu portofoliu de clienți nu elimină problema despre care mi-ați spus și nici nu schimbă perspectiva asupra ei fiindcă va folosi aceleași metode.

Sunt departe de a spune că eu am neapărat o soluţie la aceasta problemă. Spun doar că nefiind obişnuit cu o astfel de practici, e posibil ca în timp să găsim o soluţie care să fie în avantajul tuturora. (Copiii fac lucruri noi tocmai pentru că nu pleacă de la presupoziţia că aceste lucruri nu pot fi făcute).

Ceea ce ştiu, este că orice persoană are un punct sensibil şi  dacă toate cursurile de vînzări și comunicare nu îmi sunt de folos în asemenea situaţii, atunci mă bazez pe experienţele şi învăţăturile deprinse de la oamenii mari cu care am colaborat şi cu care pot colabora în continuare pentru a găsi soluţii la acest fapt care vă împiedică să faceți treaba așa cum v-ați propus.

Vă rog să cântăriţi avantajul de a avea pe de o parte un alt agent care să facă treabă obişnuită şi pe de cealaltă parte, avantajul de a avea un nou agent care să trateze problemele ca pe niște provocări şi care să dea tot ce are mai bun pentru a demonstra că a meritat să investiţi în el.

Sunt sigur că alegerea dumneavoastră va fi cea care vă va aduce cele mai bune rezultate!

Mulţumesc pentru timpul acordat şi vă urez o zi minunată!

Cu respect,

Ion Bosioc ”

Cu această scrisoare la îndemînă, împachetată frumos într-un plic adresat domnului x-ulescu m-am prezentat a doua dimineață la sediul firmei, unde dînd nas în nas cu aceeași secretară m-am asigurat că plicul va ajunge în posesia lui.

Așadar, ascultînd atent și folosindu-mă de abilitățile de comunicare am cîștigat-o pe secretară  alături, am aflat care sunt problemele cu care se confruntă directorul și am aflat că îi plac persoanele care storc tot ceea ce pot, motiv pentru care am stors și eu tot ceea ce am putut.

DESIGUR, făcînd același lucru  ca și mine nu este garantat că vei obține jobul mult visat. Uneori, există motive întemeiate pentru care un director nu vrea să aibă în echipă o persoană de un fel anume. Oricare ar fi siuația, important e să faci tot ceea ce îți stă în putință de fiecare dată. Cu alte cuvinte, să te folosești de orice oportunitate ți se ivește și dacă treaba nu merge să continui pentru că CEEA CE E, E ȘI NU POATE FI ALTFEL. Cu alte cuvinte, uneori pur și simplu contextul în care ne aflăm ne este dezavantajos pentru atingerea obiectivelor propuse, dar aceasta este doar o consecință a întîmplării.

Mult succes și ține minte, abilitățile de comunicare contează în proporție de 85% atunci cînd vrei o mărire de salariu, jobul mult dorit sau său atunci cînd vrei să lași o impresie bună interlocutorilor tăi.

Părerea ta contează

