Cum să transformi interviul pentru job într-o ofertă sigură. Partea a II-a

Ce te faci atunci cînd recrutorul se dovedește a fi directorul companiei pe care o conduce cu mare grijă de 19 ani încoace?

Într-o asemenea situație ”interviul de cunoaștere” nu va dura mai mult de 30 de minute iar recrutorului nu-i va face o deosebită plăcere ca în cele 30 de minute pe care ți le pune la dispoziție să se audă vorbind.
De aceea, de cele mai multe ori întrebările vor fi scurte și la obiect.

”De ce ai te-ai plimbat de la un loc de muncă la altul?”, sau ”de ce ai plecat de la ultimul loc de muncă?”

Dacă urmărești să lași o impresie negativă și să nu mai fii chemat la următorul interviu răspunde în felul următor:

”Atît angajatorii cît și colegii erau niște lupi. Nu te puteai înțelege omenește cu nimeni acolo. Parcă erau sălbatici. Nu știu ce ghinion am putut avea dar doar peste asemenea oameni am dat oriunde m-am angajat.” Și dă-i și enumeră probleme întîmpinate ca să te asiguri că în următoarele 15 minute te scuzi suficient de bine pentru a ieși cu fața curată.

Totuși, dacă vrei să treci la pasul următor și să fii cu fața curată, asumă-ți responsabilitatea lucrurilor pe care le-ai făcut în trecut. Știm amîndoi că felul în care ai acționat în trecut ți se părea în acel moment ca fiind cel mai potrivit și sunt sigur că dacă s-ar putea pune în pielea ta și dacă ar avea exact experiența de viață pe care tu o ai chiar și recrutorul tău ar fi luat aceleași decizii. Problema e că în 30 de minute e cam dificil pentru acesta să se transpună în pielea ta și să te înțeleagă atît de bine. De aceea, e mult mai ușor să răspunzi în felul următor:

”Da. M-am cam perindat de la un loc de muncă la altul pentru că întotdeauna m-am crezut mai deștept decît ceilalți. Astfel că nu m-am înțeles nici cu colegii, nici cu șefii. De fapt am avut o perioadă de viață în care nu m-am prea înțeles cu nimeni pentru că nu am ascultat niciodată alte puncte de vedere.”

Acum, dacă la ultimul job ai făcut treabă bună, sau dacă ai făcut cîteva cursuri de comunicare, încheie fraza de mai sus cu:

”Totuși, datorită colegilor minunați de la ultimul loc de muncă am ajuns să îmi conștientizez problemele pentru că ei au văzut dincolo de aparențe și și-au asumat responsabilitatea de a lucra cu o persoană dificilă așa cum eram eu. Astfel că am înțeles că problemele erau la mine și nu la ceilalți și am hotărît să frecventez cîteva cursuri pentru a-mi îmbunătăți capacitatea de relaționare.”

În felul acesta fii sigur că recrutorul va știi că vina nu îți aparține în totalitate și te va respecta pentru că ești sincer și responsabil.

Mai apoi, în general urmează să te întrebe ”Care au fost reponsabilitățile tale?”

Dacă ai avut 3 sau 4 responsabilități nu le aduce în vedere pe toate ci doar pe acelea care contează pentru jobul la care ai aplicat. Găsește mereu legături între responsabilitățile de la fostul loc de muncă, între competențele dobîndite la cursurile frecventate, între abilitățile și hobbi-urile tale care să satisfacă cerințele potențialului angajator. Dacă e vorba de un job de vînzări, recrutorul vrea să audă că ești o persoană comunicativă, prietenoasă, cu excelente abilități de comunicare și să nu uităm, MODESTĂ. De asemenea, vrea să audă despre cursuri de vînzări și rezultate obținute în vînzări.

Așteaptă mereu să fii întrebat. Dacă i-ai stîrnit curiozitatea, vei fi întrebat acum sau la următorul interviu, dacă nu, atunci degeaba te lauzi cu marile tale realizări pentru că urechile lui sunt astupate.

Așadar, spune-i doar ceea ce vrea să audă.

E posibil să te întrebe ”Ce anume te motivează, sau de ce ai ales o asemenea carieră?”

Acestă întrebare reprezintă motivul serios pentru care e de preferat să alegi să lucrezi într-un domeniu care îți place. Dacă îți place, e suficient să aduci un sigur motiv pentru a-l convinge.

”Îmi place să lucrez cu oamenii. Mă simt bine atunci cînd îi înțeleg, cînd le aflu nevoile și cînd pot să îi ajut să le depășească. De aceea am ales să lucrez în vînzări, pentru că vreau să fiu de folos cît mai multor persoane.”

Dacă totul a mers bine, s-ar putea ca în acest moment să îți spună ce probleme are ca să vadă ce reacție ai în fața acestor probleme.
Acum gîndește-te bine, dacă de 19 ani se luptă cu o problemă anume, nu te gîndi tu să o rezolvi în cele 15 minute rămase din timpul interviului. Asta îi va lăsa un gust amar, pentru că cine te crezi tu să îi spui lui cum să rezolve problema pe care nimeni nu o înțelege mai bine decît el?

Cel mai simplu este să îi spui:

”Cînd am ales un asemenea domeniu, m-am așteptat să întîlnesc și astfel de situații dificile. Ele reprezintă o provocare pentru mine și cu ajutorul dumneavoastră sunt sigur că vom trece peste ele din ce în ce mai ușor.”
Dacă ce ai trecut și de acest hop, urmează perioada întrebărilor tale.

Întreabă-l despre job și despre activitatea ta și dacă mai ai timp adreseaza-i această întrebare:

”Aș vrea să-mi spuneți dacă doriți ce notă mi-ați da pînă în acest moment? Nu e neapărat să îmi spuneți și mie, e suficient să o țineți în minte. Ceea ce aș vrea să-mi spuneți este, în cazul în care nota e mai mare de 7, care sunt lucrurile de care ar trebui să dau dovadă pantru a merita un 10?”

În acest fel te asiguri că ai făcut tot posibilul pentru a obține dacă nu jobul, atunci măcar o invitație la următorul interviu ”cel de aprofundare”.

Iată deci care a fost răspunsul pe care eu l-am primit:

”Sincer să fiu, dacă în maldărul asta de CV-uri pe care îl vezi nu găsesc o persoană care să aibă un portofoliu de 300 de clienți care să îmi aducă beneficii imediate și care să fie familiarizată cu munca de agent, atunci ai toate șansele”.

În această situație trebuie să știi că ai făcut tot posibilul pentru a reuși. De acea, îți recomand să te oprești aici să îi mulțumești pentru invitație să să te arăți entuziasmat pentru că ai bune șanse de reușită.

S-ar putea să nu reușești, mai ales dacă într-adevăr munca ta presupune să alergi zilnic cu mașina la zeci de șefi de magazin care conform recrutorului, se comportă precum ”stăpînii de plantație” și care nu primesc nicio comandă dacă în prealabil nu te-ai prezentat cu ”CEVA” pentru ei. Într-o asemenea situație, recrutorul are de făcut o alegere dificilă și o știe prea bine. Așadar, nu e cazul să mai faci nimic. Deocamdată.

Totuși, data viitoare cred că o să-ți placă să afli o modalitate de a scoate în evidență, post interviu, abilitățile de care dai dovadă.

Mult succes și ține minte, uneori întîmplarea face ca alții să fie mai buni decît noi dar asta nu înseamnă că trebuie să ne dăm bătuți.

Cel care cîștigă nu e cel mai tare ci cel care continuă.