Cum să transformi interviul pentru job într-o ofertă sigură. Partea I

Dacă ești adeptul site-urilor de recrutare atunci cînd îți cauți un job sau atunci cînd vrei să-ți schimbi jobul actual, probabil știi că în general doar 10% din CV-urile pe care le trimiți ajung să fie vizualizate în timp util. Uneori primești cîte o invitație chiar și la trei luni după ce ai aplicat iar alteori CV-urile nu mai sunt vizualizate pentru că firma respectivă a găsit între timp persoana potrivită.

Ce te faci atunci cînd acel număr infim de cv-uri vizualizate se concretizează în 2-3 invitații la interviu?

Vrei să transformi invitația pentru interviu într-o ofertă sigură și să fii tu cel care decide dacă acceptă jobul, sau preferi să lași toată treaba în mîinile recrutorului?

Ei bine, dacă ești o persoană cu inițiativă, cred că ți-ar face plăcere să te transformi într-un excelent vînzător. Un vînzător care trebuie să se vîndă pe sine.

Cum te vinzi?

Asta e partea cea mai simplă. În primul rînd, dacă ai fost invitat la interviu este clar că ai atras atenția cu ceva anume. Încearcă să afli cu ce! Pentru a afla ți-ar fi de folos să mai citești odată cerințele postului.

Practic, cerințele postului și descrierea candidatului ideal reprezintă nevoile potențialului tău client, care în momentul de față este recrutorul.

Află care sunt lucrurile pe care le-ai trecut în CV și care par să satisfacă acele nevoi și treaba este pe jumătate rezolvată.

Trecînd peste aspectele nonverbale, pe care le vom trece în revistă în alt articolaș, la interviu este important să asculți activ.

Ascultarea activă îți va oferi suficiente informații care te vor ajuta să te prezinți într-un mod care să stîrnească curiozitatea și să atragă atenția interlocutorului.

Prezintă doar lucrurile care contează pentru angajator. Știu că și ție, la fel ca oricărui alt om îți place să povestești cîte în lună și în stele. Sunt sigur că ai foarte multe realizări de care ești mîndru, și dacă vrei neapărat să le aduci în discuție adu-le însă doar atunci cînd acestea contează. Atunci cînd ele reprezintă avantaje pentru companie.

Cea mai frecventă întrebare pe care ți-o adresează recrutorii este ”Cum te caracterizezi?” Sau ”Ce poți să-mi spui despre tine?”

Ai mare grijă, pentru că această întrebare deși are menirea de a te ajuta să prezinți cele mai minunate lucruri despre tine, se poate transforma într-o capcană din care cu grau mai poți ieși. De ce? Pentru că odată ce ai început să vorbești despre tine, dacă nu transformi fiecare lucru expus în avantaj pentru companie riști să-l plictisești pe intervievator și astfel să-ți ratezi șansa.

La un moment dat am aplicat la un job de manager asigurări pentru ING. Pus față în față cu recrutorul am aflat că acesta nu avea CV-ul meu în care erau expuse multele cursuri de vînzări, diplome și alte asemenea activități din care reieșea cît de potrivit sunt eu pentru acel job, și astfel, m-am trezit cu replica ”Spune-mi cîteva lucruri despre tine”. Eram tentat să încep cu laudele cînd am observat că recrutorul nici nu închisese bine gura că s-a și lăsat pe spate și și-a încrucișat brațele. Era un semnal sigur că ”abia aștepta să mă audă vorbind”. Ca să-i fac pe plac i-am spus ”Mi-e dificil să vorbesc despre mine și oricum nu știu cît de mult contează părerea mea despre mine, importantă cred că este impresia pe care dumneavoastră vi-o formați la finalul acestei discuții. Eu despre mine evident că am cea mai bună părere.

Zîmbete. ” Era clar că nu se aștepta la asta.

”A, vroiam doar 2-3 cuvinte…”

”Ce pot să spun, sunt o persoană care se simte bine atunci cînd îi ajută pe ceilalți să obțină ceea ce vor”

”Hmm, interesant. Și de ce ai face asta?”

”Pentru că poți să obții ceea ce vrei în viață atunci cînd ajuți suficiente persoane să obțină ceea ce vor.”

Dintr-o dată s-a deschis, s-a aplecat în față și m-a întrebat ” Ce știi despre compania noastră?”

”Aici speram să mă ajutați dumneavoastră” Această replică a reprezentat pentru el începutul cursului despre asigurări. Pentru aproximativ 60 de minute a vorbit neîntrerupt. Atunci am aflat că primele asigurări au apărut în grecia antică și crede-mă că la Filosofie nu am învățat treaba asta deși un an de zile am discutat doar despre grecii antici. Am aflat că din cauza că mureau din greu la luptă, părinții copiilor îi lăsau pe aceștia fără niciun mijloc de sprijin, motiv pentru care s-a stabilit ca fiecare părinte să plătească o anumită sumă la un fel de casă de copii, iar in cazul nefericit în care un părinte își găsea moartea în luptă, copilul acestuia era crescut în acea casă.

După 60 de minute, recrutorul a zis ”Ai vreo întrebare?”

”Înainte de a vă întreba ceva, permiteți-mi să vă felicit pentru felul minunat în care povestiți. Mi-ar fi plăcut să am așa un profesor la facultate.” Și drept îți spun că povestea foarte fain.

”A, păi să știi că am vrut să predau. Am vorbit cu cei de la universitatea x și m-am oferit să le țin cursuri pe gratis ca să învețe studenții cîte ceva despre acest domeniu…”

Durata interviului a fost în total 2h și 30 de minute. Timp în care au am vorbit cam 10-15 minute. Și asta doar pentru a pune cîte o întrebare sau pentru a obține o lămurire.

La final, știam despre asigurări cît nu aș fi putut învăța în multe ore de cercetare pe internet. De asemenea, știam ce presupune jobul care îmi era oferit și știam cum să mă pun în valoare pentru a prezenta doar posibilele avantaje ale angajării mele.

Totuși, i-am mulțumit pentru ofertă și i-am prezentat dezavantajele. I-am spus că în momentul respectiv nu eram persoana potrivită pentru că nu aveam sufuciente relații în acel oraș, în plus ar fi urmat o perioadă te training, de certificare, de adaptare și pînă aș fi făcut treabă bună ar fi trebuit să treacă cel puțin 2 luni de zile.

Așadar, ”cel mai avantajos lucru pentru amîndoi este să nu colaborăm, cel puțin nu acum. Dar, cu siguranță vom ține legătura și în viitor vom putea colabora într-un mod fructuos.”

În concluzie, lasă-l pe recrutor să vorbească. Pune-i cît de multe întrebări poți pentru că asta înseamnă că ești interesat. Ascultă-l cu atenție pentru că vei afla toate informațiile de care ai nevoie. Nu îl întrerupe, chiar dacă îți povestește despre lucruri pe care le-ai învățat cu mult timp în urmă. Mulțumește-i și arată-te încîntat. Nimănui nu-i place un angajat care le știe pe toate și care nu mai vrea să asculte altă voce decît propria voce.

Prezintă doar lucrurile care contează cu adevărat pentru angajator. Aceasta este regula de bază pentru un interviu excelent.

Mult succes și ține minte, tu ești cel care își alege compania.

P.S. evident, nu toate întîmplările sunt atît de fericite, pentru că uneori, chiar dacă ești chemat la interviu și te descurci excelent, există posibilitatea ca cineva care are un plus de experiență sau un portofoliu de clienți la îndemînă să treacă înaintea ta pentru că el poate aduce beneficii imediate angajatorului.

Dacă vrei să afli cum să te prezinți într-o asemenea situație pentru un maxim de eficiență, cred că ți-ar plăcea să citești partea a II a acestui articol.

Pe data viitoare!